Monday, April 12, 2010

Mengejutkan.


Sangat mengejutkan bila mendengar cerita dari mak kisah yang datang dari kelantan 2,3 hari yang lepas. Macam tak percaya. Tapi kena percaya. Kena terima. Bahasawanya masih wujud golongan tak bersopan macam tu.

Difikir2.. mungkin ini balasan kepada empunya cerita. Tapi jauh di sudut hati, ada rasa kesal dan sedih dengan kejadian yang berlaku. Kesal juga..kerana itulah harapan terakhir mak&ayah. Dapat ahli keluarga baru yg boleh di harap. Sekurang kurangnya dapat menjaga makan pakai anaknya. Namun tuhan lebih mengetahui. Kenapa dia memberi dugaan semacam itu pada empunya cerita.

Sedih. Kerana selama 30 tahun hidup, Mak memang mengharapkan sesuatu yg baik. Sesuatu yang boleh membahagia kan hidup dia. Susah payah dia jaga anak kesayangannya itu. Di harap bila tiba masa anaknya akan dijaga sebaik dia menjaga si anak. Kalaupun tidak...hampir2 pun jadilah. kalaupun tak berdaya juga...janganlah bermasam muka dan tak bertegur sapa dengan mak. Apa salah mak yea? tak dapat aku nak jawab. Itu semua rahsia tuhan.

Berbekas juga kat hati ni bila dengar citer, saudara sedarah sendiri yang agak rapat sebelum kawinnya menitiskan airmata. meletakkan egonya ketepi dek kerana kecewa dan menahan rasa di herdik sebegitu rupa. Bukan dia tak berusaha memulihkan keadaan yang ada. Dah takdir. Dah pulak...takdir tu di cipta sendiri dek keluarga belah sana. alangkah berbekas mendengar cerita. Sebagai adik yang paling muda, terasa terhina sama bila mendengar cerita berkenaan. Namun sebagai adik juga...aku tak boleh berbuat apa2 melainkan mendengar cerita. berdoa agar semuanya pulih sebaik2nya.

Hati tertanya tanya, apa silapnya di sini. Kenapa boleh jadi macam ni. Kami mungkin miskin kekayaan dunia...tapi kami sekeluarga kaya kasih sayang & kaya sopan santun. Bukan hendak mendabik dada..mengatakan kami sekeluarga ini baik2 belaka...namum percayalah... banyak kali kami terluka kerana mahu memuaskan hati orang2 lain. Bukan sikit hinaan yang di terima. Sampai kena halau pun ada. Entahlah. Sudah nasib agaknya.

Selepas mendengar cerita, satu malam kepala goyang2 memikirnya. kalau boleh takmau pikir...tapi bila hati rasa terusik...rasa berbekas...tak boleh elak dari terkenang2 memikirkannya. Entah kenapa rasa sayu mendengar cerita.

Aku sendiri belum sempat menatap secara bersemuka dengan anak saudara yang baru tu...dah timbul macam2 cerita. sangat terkilan. sangat terluka. semoga allah memberi kan pembalasan dan keadilan yg setimpal dengan tiap bait kata2 dan perlakuan kepada mereka2 yang terlibat. secebis kisah dari kelantan.

z.zuha

No comments:

Post a Comment