Friday, April 16, 2010

Anak-Anak Bulu Tersayang.

gambar terbaru Obi + Uju yang suka kongke katil.

Ini ialah kucing kesayangan sekeluarga. Obi + Uju. Obi berwarna oren dan Uju berbulu batik. Comel sangat skang depa ni. Manja dan tak takut orang lagi.

Masa balik kg. dapatlah lepaskan rasa rindu yg terpendam sejak sebulan yg lalu. Tak tau la kenapa rasa rindu sangat pada budak bulu 2 ekor ni. Hari² teringat. Mungkin setelah hidup bersama lebih setahun membuatkan mereka ni dah jadi sebahagian dari hidup aku kot.

Mula² sampai, rasa happy tengok Uju yang semakin memboroi dan sihat. Bersinar² mata dia. Badan nya yg semakin bulun aka gemok memang membuktikan dia suka dan happy sangat hidup bebas berlari. Tak macam masa dok apartment kat KL. selalu aje murung. selalu mengadap tingkap. tapi tak nampak apa² pun selain banggunan aje. sian sangat. sungguh pun macam tu, dia tetap maintain happy dan sihat. Buktinya dia tak pernah sakit sepanjang di bela sejak berumur 3 bulan. Cuma bila di biarkan lepas bebas sejak di bawak balik kg. dia jadi bertambah happy dan ceria. Sungguh benarlah telahan selama ni, dari mata dia...aku nampak dia mahu kan sesuatu yg lebih dari hidup terkurung di apartment. walau cukup makan dan kasih sayang...dia juga mahu kan kebebasan. Bagi kes Uju...tepat sungguh keputusan membawanya pulang ke kg. dan hidup dalam suasana bebas di kg. senang hati ni bila tgk dia happy sangat² hinggakan sesape datang umah dia nak dok atas riba. hehe. begitulah Uju.

Lain plak citernya ngan Obi. Sewaktu mula sampai di kg. Obi kelihatan Ok² aje. Dia excited bila nampak aku. Tapi bila di dukung, dapat rasa dia hilang berat badan. Walau tak banyak , dia nampak susut sedikit. Malam tu, aku biarkan saje anak² ini tido dalam sangkar. Esok pagi nya tanpa buang masa aku memeriksa Obi. Ternyata Obi tak berapa sesuai untuk hidup bebas di luar. Mungkin amik masa yang lebih utuk sesuaikan diri. Mata Obi sayu...letih dan merah sekelilingnya. Macam x cukup tido. sepet macam orang jepun. kurus sedikit badannya. Dan yang x best dia ada masalah kencing x lawas. Asyik nak kencing tapi kencingnya menitik² aje. Aku kira Obi sakit. Tak sihat. Cuma rasanya Obi bukanlah sakit teruk. Dia x lagi mampu membiasakan diri dia dengan keadaan yang baru. cuaca panas yang melampau dan dia x pandai jaga diri.

Nak bawak gi klinik rasanya x perlu. Obi cuma demam. badannya panas. Pagi tu, aku mandikan Obi dan Uju. Ternyata Obi suka mandi. Dia rasa lega kot. Uju marah² mcm selalu.hihih. Lepas mandi dan keringkan...aku bg makan...kemudian aku tgk Obi kencing...ada peningkatan. Ada juga air kencing yang keluar memancut walaupun sedikit berbanding semalam, menitik². urmm... sah la ni sbb badan dia panas. Obi adalah seekor kucing yang malas minum. Aku cuba mendapatkan ubat di klinik. Ubat demam dan vitamin. Doktor tu sombong betul. Dia takmo layan kecuali aku bawak kucing utk di rawat. Aku rasa itu cuma buang duit. Obi bukan sakit teruk. Nanti charge rawatan dia je dah berapa, belum ubat lagi. Mengadalah doktor kat batu gajah ni. di sbbkan kesuntukan masa, aku takde masa nak bawak Obi ke Ipoh. Jadinya aku buat cara lain.

Pernah terbaca tips, kalau kucing kita demam, dah darurat, kita boleh guna panadol syrup kanak². Cuma kurangkan separuh dos. Itulah yang aku buat. Aku beli syrup panadol tu dan aku beli eye mo untuk melegakan mata dia. Rupanya Obi tak tahan pancaran matahari. Mata dia cepat letih dan merah. 3 hari kat kg. aku x pernah miss bagi makan ubat dan bubuh eye mo dalam mata Obi. ternyata berkesan. Kesihatan Obi semakin baik, kencing pun macam banyak je dalam bekas pasir tu. Mata dia dah tak sepet lagi...merah sekeliling mata dan hilang. takde dah panggilan kucing jepun pada Obi. Dia banyak aku restkan dalam bilik. suruh tido atas katil. Walaupun tercirit² sikit...tapi dia makin berselera makan. Itu yang bagus. Bila selera makan dah ada...dia pasti akan sihat balik macam biasa.

Mak cakap Obi ni manja sangat. Dia tak biasa panas². Bila nak masuk tengahari dia mesti mintak masuk dalam umah. dia nak tido dalam umah bawah kerusi. Takpe lah.. asalkan Obi sihat. Dia Ok...dia happy actually bila dibenar lepas bebas berlari, cuma badan nya dan mood dia lambat menerima keadaan yang baru. Mujurlah Uju ada, bila dia murung...Uju la yg menjilat dia selalu kata mak. Uju adalah kucing yang baik dan sangat cute.

Terpikir juga nak bawak balik KL, tapi mak kata jangan. Bagi masa lagi. Diorang suka dan happy hidup bebas tu.Jangan di kurung lagi. Ialah...bila tengok diorang awal² pagi selepas di benarkan keluar sangkar (malam tido dalam sangkar)..duduk di halaman rumah sambil cuci² badan pastu tengok² burung...then nampak rerama depa terlompat lompat girang gembira...rasanya...x sampai hati ni nak bawak balik KL lagi. Obi akan di pantau dari masa ke semasa. Uju nampaknya dah boleh survive di dunia luar. syukurlah.

Nanti bila balik Kg. lagi...Boleh cerita panjang lagi pasal Uju + Obi.

:)


No comments:

Post a Comment