Thursday, April 15, 2010

Blood Glucose Monitoring Systems.

alat mengukur paras gula dalam darah


Bercerita pasal sakit kencing manis ni, masa balik kg ni, ayah akhirnya decide untuk beli saje alat menguji paras gula dalam darah ni. Susah sungguh asyik nak berulang alik ke hospital untuk check level gula dalam darah. Ramai orang yang mengidap sakit kencing manis ni. Tak kira tua mahupun muda. sampaikan kena menunggu lama tiap kali nak tiba giliran. Padahal waktu untuk memeriksa level gula tu takde la mengambil masa yang lama. Tapi ramai orang. Patutlah...raja gula kat malaysia ni masih kekal menjadi orang no. 1 terkaya dia malaysia beberapa tahun berturut turut hingga ke tahun ini.Lihat sajelah peratusan org yg mengidap kencing manis ni...sudah cukup untuk mendapat gambaran betapa kayanya beliau. huhu...

Mak & ayah dah tak larat nak ke hospital. Nak check di farmasi tu boleh. Tapi setiap kali check kena RM3.00. Dua orang dah RM6.00. Bunyinya memang sikit kan. Ala...ringgit² aje...x sampai pun sepuluh ringgit, tapi di kira² kalau sebulan dah bape? hari² or selang sehari nak check..dah boleh beli gula kampit besar giler tu, jadi elok sgtlah beli saje alat pengetest tu. Jimat.

Bila dah beli...aku lah yg terpaksa jadi nurse terjun. Sekali aje aku di tunjukkan demo nak jalankan ujian tu. Syukurlah...aku teror. hihihi. Boleh lah buatkan. Untuk pertama kalinya agak kelam kabut ujian di buat. Maklumlah baru nak belajar. Tak susah pun...cuma bila tak biasa buat pertama kali mesti huru hara.

Mula² buat test tu, menggeletar aku. Mana lagi nak tukar jarum, nak bubuh alkohol pada jari, nak bidek jari tu supaya boleh keluar darah skit. argh..semua tu buat aku ketar². takut tersalah step dan takut plak tercucuk jarum tu kuat. Untuk kali pertama mencuba, habis satu rumah nak test blood sugar dalam darah. Mak,ayah, abang, sepupu, uncle & auntie. Semua aku buat. Sana sini la kertas alkohol tu berdarah². pengalam ni memang tak boleh aku lupa punyalah pasni.

Seperti yang di jangka. Warga² emas memang tinggi sekali paras gula dalam darah diorang. Dah tuakan...tak kuat lagi nak menghasilkan insulin yg boleh menyeimbangkan paras gula dalam darah. makan pulak ikut sedap tekak aje. ni la hasilnya.

Aku check untuk diri sendiri juga. 5.7 bacaan paras gula dalam darah. kira terbaik lah ni. normal.cantek la tu kiranya. Jangan melebihi bacaan 10 ke atas. Ini bahaya. Perlu rawatan dan pantang makan. Bila tinggi bacaan pada mak & ayah...mereka dah mula risau dan cuba mencari cara lain selain memakan ubat hospital.

Next kita citer pasal daun ketum ok.

1 comment:

  1. mahal tak alat tu? beli dekat mana yer?

    klu sudi jemputla follow blog saya yg tak seberapa hatimamaz.blogspot.com

    ReplyDelete